Följ Svensk Fastighetsförmedling

Trendrapporten 2013 visar: Boende i Västra Götaland drömmer om ett hem som dammsuger sig självt

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2013 09:04 CEST

Ett kylskåp som beställer hem mat när den är slut och ett hem som städar sig självt. Det drömmer boende i Västra Götaland om att ha i sina framtida hem. Den gamla hederliga TV:n är dock fortfarande älsklingsprylen – även om västgötarna verkar vara minst intresserade av tv-tittande jämfört med övriga Sverige. Detta och mycket mer avslöjas i Trendrapporten 2013 från Svensk Fastighetsförmedling.

För andra året i rad presenterar Svensk Fastighetsförmedling Trendrapporten, en rapport där svenskarna ger sin syn på framtidens boende. 2 457 personer har svarat på frågor inom fyra teman: boende, inredning, ekonomi och teknik. Resultatet har sedan analyserats av experter inom dessa områden. Undersökningen är nedbrytbar på tio län, däribland Västra Götaland.

Trendrapporten visar att smart teknik som underlättar hushållsarbetet är något som tilltalar boende i Västra Götaland.  

  • Hela 72 procent skulle vilja ha ett hem som dammsuger sig självt
  • 31 procent vill ha en garderob som stryker kläderna automatiskt. Nästan lika många, 29 procent, vill ha ett kylskåp som beställer hem mat när den är slut 
  • Var femte önskar sig en säng som bäddar sig automatiskt och 18 procent drömmer om ett hem där de kan öppna upp taket
När boende i Västra Götaland får svara på frågan om vilken teknikpryl de värdesätter allra högst svarar majoriteten, 67 procent, TV:n. Den siffran är dock lägst i hela riket. Den bärbara datorn kommer på andra plats med 52 procent, medan nykomlingen läsplattan kvalar in först på fjärde plats med 16 procent.

Trendrapporten visar också att många boende i Västra Götaland är beredda att bosätta sig på en mindre ort och pendla till arbetet i en större stad för att få mer boende för pengarna, det är var fjärde i länet beredd att göra. Av dessa kan 88 procent tänka sig att pendla upp till tio mil dagligen. 

– Jag tycker att Trendrapporten bevisar något som jag länge haft på känn: att boende i Västra Götaland är öppensinnade. Att var fjärde kan tänka sig att flytta för att få mer boende för pengarna visar verkligen på det. Förvisso är den gamla hederliga TV:n fortfarande favoritprylen när det kommer till hemelektronik, men här är siffran lägst i hela landet. Många verkar också intresserade av ny teknik som underlättar hushållssysslorna. Jag kan inte mer än hålla med om att det vore skönt med ett hem som dammsuger sig självt, säger Melissa Mahan, franchisetagare på Svensk Fastighetsförmedling i Göteborg.

Andra exempel på intressanta fakta i Trendrapporten 2013:

  • Nio procent av de boende i Västra Götaland kan tänka sig att betala mer är 10 000 kronor i månaden för sitt boende. I riket är siffran tio procent
  • 54 procent uppger att den ekonomiska oron inte har påverkat deras boendeekonomi. Det är, tillsammans med Västerbotten, den högsta siffran i landet
  • Sju procent av de boende i Västra Götaland unnar sig restaurangbesök och nöjen för pengarna som blir över sedan bolåneräntan har sjunkit. 20 procent amorterar för dem
  • Närmare sex av tio uppger att det är deras partner som inreder hemmet
  • 20 procent av de boende i Västra Götaland skulle kunna tänka sig att byta ut sin toalett till en snålspolande. Detta för att göra hemmet mer klimatsmart
  • Vardagsrummet är favoritplatsen i hemmet. Det rummet kommer dessutom var fjärde boende i Västra Götaland att lägga mest pengar på framöver när det kommer till renovering och inredning

För ytterligare information och ett komplett exemplar av Trendrapporten, kontakta:
Bessie Wedholm, presschef på Svensk Fastighetsförmedling
Telefon: 0702 98 38 01 
E-post: bessie.wedholm@svenskfast.se

Melissa Mahan, franchisetagare på Svensk Fastighetsförmedling i Göteborg
Telefon: 0709 947147
E-post: melissa.mahan@svenskfast.se

Klicka här för att läsa mer om Trendrapporten samt ladda ner den i pdf. 

Följ oss gärna på:
www.svenskfast.se
www.mynewsdesk.com
facebook.com/svenskfast
twitter.com/#svenskfast
instagram @svenskfast

Om Trendrapporten
Trendrapporten 2013 baseras på resultatet från en statistiskt säkerställd undersökning som har genomförts av undersökningsföretaget NORM (Norm Research & Consulting AB) på uppdrag av Svensk Fastighetsförmedling. Undersökningen genomfördes online, via en så kallad accesspanel, i februari 2013. Urvalsramen för respondenterna är boende i Sverige mellan 18 och 65 år.

I undersökningen efterfrågades bakgrundsvariablerna ålder, kön, län och boendeform. Siffrorna på riksnivå baseras på 1007 intervjuer fördelat över hela Sverige. För att säkerställa att basen av respondenter i de respektive länen är riksrepresentativ har vi valt att öka antalet intervjuer i de län som vi ville lyfta fram lite extra i rapporten. I länen Stockholm, Västra Götaland, Skåne, Östergötland, Västerbotten, Jönköping, Halland, Örebro, Gävle och Dalarna har därför 2457 intervjuer genomförts. Anledningen till att dessa län valts ut beror på att de är Sveriges största län. Undantaget är att Uppsala strukits och ersatts med Västerbotten för att ge en bättre spridning över landet. Undersökningen är riksrepresentativ och representerar ett genomsnitt av befolkningen för de aktuella målgrupperna.

Svensk Fastighetsförmedling är en av de ledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och ingår i bank- och finanskoncernen DNB. Kedjan har idag 1 200 medarbetare fördelade på cirka 230 bobutiker runt om i Sverige. Bobutikerna drivs av kedjans 160 franchisetagare. Under 2012 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling drygt 28 000 villor, fritidshus och bostadsrätter samt kommersiella fastigheter, rörelser och lantbruk till ett förmedlingsvärde av drygt 44 miljarder kronor.

År 2012 mottog Svensk Fastighetsförmedling utmärkelsen Sveriges bästa arbetsgivare i employer branding-företaget Universums årliga undersökning. I Sveriges bästa arbetsgivare är det företagets egna medarbetare som betygsätter sin arbetsgivare. Läs mer på svenskfast.se.

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Agree With Privacy Policy