Följ Svensk Fastighetsförmedling

Här är svenskarnas drömhus på landet

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2014 11:27 CEST

Att tillbringa soliga semesterdagar och ljumma sommarkvällar i stugan är populärt bland svenska folket. Helst av allt vill man även höra vågorna slå och känna doften från närliggande vatten. Det menar i alla fall mer än varannan svensk, som anger att de helst vill ha ett fritidshus nära hav eller sjö. Att trängas med sommargrannarna vill man däremot undvika, endast en procent vill nämligen ha ett sommarhus i ett stugområde. Det visar Svensk Fastighetsförmedlings senaste Bobarometer.

En klassisk röd stuga med vita knutar, placerad nära vattnet. Det är svenskarnas drömfritidshus enligt Svensk Fastighetsförmedlings senaste Bobarometer, där 1 271 svenskar har svarat på frågor om fritidshus. Var fjärde svensk, 26 procent, föredrar nämligen ett rött fritidshus med vita knutar och 54 procent skulle vilja att fritidshuset låg vid en sjö eller havet. För mer än var sjätte svensk, 15 procent, är skärgården favoritstället att ha ett fritidshus i. Därefter kommer skogen med sju procent medan 6 procent vill tillbringa semestern på en ö.

Men även om det är de rödvita stugorna som flest svenskar drömmer om så lockas inte alla av den klassiska idyllen. Mer än var femte, 22 procent, föredrar ett skärgårdshus och sju procent önskar sig en nybyggd stuga med modern arkitektur.

Att ha en stor och majestätisk hälsingegård, en sportstuga eller en fiskebod är däremot inget som svenskarna skulle välja vid ett fritidshusköp. Dessa byggstilar får endast två procent vardera.

– Klassiska sommarstugor verkar onekligen vara det som svenskarna suktar efter när de ska köpa fritidshus. Det märker vi både i vår undersökning och bland våra köpare. Även om man självklart ska välja ett fritidshus som man tilltalas av så är det läget man ska fokusera på vid ett köp. Huset kan man alltid åtgärda och anpassa, medan läget är svårt att förändra. Ett bra läge, som passar familjens intresse, ger många trevliga stunder i fritidshuset och har potential att ge utdelning vid en framtida försäljning, säger Dan Sjöholm, på Svensk Fastighetsförmedling.

Stereotypa fritidshusval
Resultatet i Bobarometern skiljer sig en del beroende på var i landet man bor, men stämmer väl ihop med de regionalt traditionella byggstilarna. Norrlänningarna är de som i störst utsträckning drömmer om en fjällstuga (15 procent) och en timmerstuga (12 procent) medan skånelängan är absolut mest populär i södra Sverige. Att ha ett skärgårdshus är främst något som stockholmarna föredrar, det anger 27 procent av dem.

Sett till hur fritidshuset ska vara inrett föredrar majoriteten av svenskarna en gammeldags stil. Det uppger 24 procent av de svarande. Det är dock betydligt fler kvinnor än män som föredrar denna inredningsstil, 31 procent mot 17 procent. Männen däremot föredrar en modern inredning, det anger 27 procent av dem. Lika många menar att de inte bryr sig om hur stugan är inredd. 

Topplista – populäraste fritidshusen
Röd stuga med vita knutar: 26 procent
Skärgårdshus: 22 procent
Nybyggd stuga med modern arkitektur: 7 procent

Topplista – här ska sommarstugan ligga
Vid en sjö/havet: 54 procent
I skärgården: 15 procent
I skogen: 7 procent

Topplista – inredning
Gammeldags: 24 procent
Modernt: 22 procent
Jag bryr mig inte om hur det är inrett: 19 procent

Om Bobarometern
Bobarometern är genomförd under maj och juni 2014 i form av en webbenkät via undersökningsföretaget NORM. 1 271 personer deltog i undersökningen som är statistiskt säkerställd och riksrepresentativ, enligt undersökningsföretaget NORM Research & Consulting AB.

För ytterligare information, kontakta:
Dan Sjöholm, Svensk Fastighetsförmedling
Mail: dan.sjoholm@svenskfast.se 
Mobil: 0708-275 220

Följ oss gärna på:
www.svenskfast.se
www.mynewsdesk.com
facebook.com/svenskfast
twitter.com/#svenskfast
instagram@svenskfast

Svensk Fastighetsförmedling är en av de ledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och ingår i Swedbank Franchise. Kedjan har idag 1 200 medarbetare fördelade på cirka 230 bobutiker runt om i Sverige. Bobutikerna drivs av kedjans 160 franchisetagare. Under 2013 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling 29 500 villor, fritidshus och bostadsrätter samt kommersiella fastigheter, rörelser och lantbruk till ett förmedlingsvärde av 50 miljarder kronor.

2013 placerar sig åter igen Svensk Fastighetsförmedling i toppskiktet med en tredje plats i employer branding-företaget Universums årliga undersökning ”Sveriges bästa arbetsgivare”. I Sveriges bästa arbetsgivare är det företagets egna medarbetare som betygsätter sin arbetsgivare.
Läs mer på svenskfast.se.

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.