Följ Svensk Fastighetsförmedling

Trendrapporten 2013 visar: Boende i Gävleborgs län drömmer om ett hem som dammsuger sig självt

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2013 09:01 CEST

Ett kylskåp som beställer hem mat när den är slut och ett hem som städar sig självt. Det drömmer de boende i Gävleborgs län om att ha i sina framtida hem. Den gamla hederliga TV:n är dock fortfarande älsklingsprylen i hemmet, följt av den bärbara datorn. Nykomlingen läsplattan har dock inte slagit igenom i Gävleborg – ännu. Detta och mycket mer avslöjas i Trendrapporten 2013 från Svensk Fastighetsförmedling.

För andra året i rad presenterar Svensk Fastighetsförmedling Trendrapporten, en rapport där svenskarna ger sin syn på framtidens boende. 2 457 personer har svarat på frågor inom fyra teman: boende, inredning, ekonomi och teknik. Resultatet har sedan analyserats av experter inom dessa områden. Undersökningen är nedbrytbar på tio län, däribland Gävleborg.

Trendrapporten visar att smart teknik som underlättar hushållsarbetet är något som tilltalar de boende i Gävleborg. 

  • Hela 71 procent skulle vilja ha ett hem som dammsuger sig självt
  • 22 procent vill ha en garderob som stryker kläderna automatiskt. Nästan lika många, 21 procent, vill ha ett kylskåp som beställer hem mat när den är slut
  • Mer än var tionde, 12 procent, vill ha ett hem där det går att ändra inredningen med en knapptryckning
När boende i Gävleborgs län får svara på frågan om vilken teknikpryl de värdesätter allra högst svarar 76 procent TV:n. Varken nykomlingen läsplattan eller DVD-spelaren är lika populär. 13 respektive tre procent av gävleborgarna uppger att dessa elektronikprylar är viktigast för dem. På frågan vad de helst skulle förändra när det kommer till TV-tittandet i framtiden, svarar elva procent av att de skulle vilja kunna känna doft och smak genom TV:n. 

Trendrapporten visar också att många i länet är villiga att flytta för att få mer boende för pengarna. Att bosätta sig på en mindre ort och pendla till arbetet i en större stad för att öka sin boendekvalitet är nästan var femte beredd att göra, 18 procent. Av dessa kan 12 procent tänka sig att pendla elva mil eller mer varje dag för att öka sin boendekvalitet.

– När det kommer till hemelektronik är vi precis som många andra ganska traditionella, vi gillar vår TV. Vi verkar även vara ganska bekväma av oss då många av oss både vill ha ett hem som dammsuger sig självt och en garderob som stryker våra kläder automatiskt. Inget jag skulle tacka nej till i alla fall, säger Jonas Östblom, franchisetagare på Svensk Fastighetsförmedling i Gävle.

Andra exempel på intressanta fakta i Trendrapporten 2013:

  • Fem procent av de boende i Gävleborg kan tänka sig att betala mer är 10 000 kronor i månaden för sitt boende. I riket är siffran tio procent
  • Fem av tio uppger att den ekonomiska oron inte har påverkat deras boendeekonomi
  • 20 procent amorterar för de pengar som blir över sedan bolåneräntan har sjunkit 
  • 30 procent av de boende i Gävleborg beskriver sitt hem som en plats där de kan få lugn och ro
  • Var sjätte i länet tror att 1950-talet kommer att inspirera till nästa stora inredningstrend
  • Varannan skulle kunna tänka sig att byta ut hemmets alla glödlampor mot LED-lampor för att göra det mer klimatsmart

För ytterligare information och ett komplett exemplar av Trendrapporten, kontakta:
Bessie Wedholm, presschef på Svensk Fastighetsförmedling
Telefon: 0702 98 38 01 
E-post: bessie.wedholm@svenskfast.se

Jonas Östblom, franchisetagare på Svensk Fastighetsförmedling i Gävle
Telefon: 070 601 94 34
E-post: jonas.gavle@svenskfast.se

Klicka här för att läsa mer om Trendrapporten samt ladda ner den i pdf. 

Följ oss gärna på:
www.svenskfast.se
www.mynewsdesk.com
facebook.com/svenskfast
twitter.com/#svenskfast
instagram @svenskfast

Om Trendrapporten
Trendrapporten 2013 baseras på resultatet från en statistiskt säkerställd undersökning som har genomförts av undersökningsföretaget NORM (Norm Research & Consulting AB) på uppdrag av Svensk Fastighetsförmedling. Undersökningen genomfördes online, via en så kallad accesspanel, i februari 2013. Urvalsramen för respondenterna är boende i Sverige mellan 18 och 65 år.

I undersökningen efterfrågades bakgrundsvariablerna ålder, kön, län och boendeform. Siffrorna på riksnivå baseras på 1007 intervjuer fördelat över hela Sverige. För att säkerställa att basen av respondenter i de respektive länen är riksrepresentativ har vi valt att öka antalet intervjuer i de län som vi ville lyfta fram lite extra i rapporten. I länen Stockholm, Västra Götaland, Skåne, Östergötland, Västerbotten, Jönköping, Halland, Örebro, Gävle och Dalarna har därför 2457 intervjuer genomförts. Anledningen till att dessa län valts ut beror på att de är Sveriges största län. Undantaget är att Uppsala strukits och ersatts med Västerbotten för att ge en bättre spridning över landet. Undersökningen är riksrepresentativ och representerar ett genomsnitt av befolkningen för de aktuella målgrupperna.

Svensk Fastighetsförmedling är en av de ledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och ingår i bank- och finanskoncernen DNB. Kedjan har idag 1 200 medarbetare fördelade på cirka 230 bobutiker runt om i Sverige. Bobutikerna drivs av kedjans 160 franchisetagare. Under 2012 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling drygt 28 000 villor, fritidshus och bostadsrätter samt kommersiella fastigheter, rörelser och lantbruk till ett förmedlingsvärde av drygt 44 miljarder kronor.

År 2012 mottog Svensk Fastighetsförmedling utmärkelsen Sveriges bästa arbetsgivare i employer branding-företaget Universums årliga undersökning. I Sveriges bästa arbetsgivare är det företagets egna medarbetare som betygsätter sin arbetsgivare. Läs mer på svenskfast.se.

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Agree With Privacy Policy