Pressmeddelande -
Bobarometern: Öppen spis hetast i fjällstugan
En värmande brasa att sätta sig framför efter en lång dag i frostiga pister är det svenskarna värdesätter mest i fjällstugan. Dator och internet lämnas däremot gärna hemma. Det visar Svensk Fastighetsförmedlings senaste Bobarometer ”Fjällstugan”.
På frågan vad man inte kan vara utan i fjällstugan svarar sju av tio, 66 procent, öppen spis. Varannan, 47 procent, svarar bastu följt av torkskåp (36 %) och TV och stereo (33 %). Dator och internet hamnar långt ned på listan (17 %) och minst är intresset för mikro (13 %) och badtunna (7 procent).
Bobarometern visar också att priset (50 %) är mest avgörande vid köp av en fjällstuga följt av närhet till skidbacken (39 %). Men även när man köper en fjällstuga är öppen spis viktig, för hela 37 procent avgör det köpet.
Sälen är den skidort i Sverige där flest vill ha en fjällstuga (23 %) följt av Åre(16 %), Vemdalen (6 %), Idre (5 %) och Funäsdalen (5 %).
66 procent av kvinnorna svarar att de lagar maten på fjällsemestern. Bland männen uppger 48 procent att de själva tar det största ansvaret för matlagningen. Endast fyra procent svarar att man köper färdig mat under fjällsemestern.
Totalt svarar 3 av 10 att de vill äga en egen fjällstuga. Intresset för att köpa en egen fjällstuga är störst i Norrland, där svarar nästan varannan, 43 procent, att de skulle vilja äga en fjällstuga. Minst är intresset i Skåne och Västra Götaland där endast 26 procent säger att de vill äga en fjällstuga. I Stockholm är siffran 27 procent.
- Mysfaktorn är hög med den öppna spisen och det är glädjande att man föredrar att umgås framför brasan än använda datorn och vara ute på internet. Bastun står också högt i kurs och höjer säkert värdet på fjällstugan, säger Bessie Wedholm, presschef för Svensk Fastighetsförmedling.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Bessie Wedholm, presschef Svensk Fastighetsförmedling, tel. 08-505 358 28, bessie.wedholm@svenskfast.se.
Om Bobarometern
Bobarometern är en undersökning från Svensk Fastighetsförmedling som regelbundet mäter svenskarnas attityder i olika boendefrågor. I den senaste undersökningen medverkade 1 772 respondenter från hela Sverige. Fältperioden var den 3 november till 15 november 2010.
Om Svensk Fastighetsförmedling
Svensk Fastighetsförmedling är en av de ledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och ingår i bank- och finanskoncernen DnB NOR. Kedjan har idag över 1 100 medarbetare fördelade på cirka 230 bobutiker runt om i Sverige. Bobutikerna drivs av våra 160 franchisetagare. Under 2010 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling drygt 30 000 villor, fritidshus och bostadsrätter samt kommersiella fastigheter, rörelser och lantbruk till ett förmedlingsvärde av drygt 45 miljarder kronor . Läs mer på www.svenskfast.se
I bif pdf mer statistik från Bobarometern ”Fjällstugan”.
Svensk Fastighetsförmedling är en av de ledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och ingår i bank- och finanskoncernen DnB NOR. Kedjan har idag över 1 100 medarbetare fördelade på cirka 230 bobutiker runt om i Sverige. Bobutikerna drivs av våra 160 franchisetagare. Under 2010 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling drygt 30 000 villor, fritidshus och bostadsrätter samt kommersiella fastigheter, rörelser och lantbruk till ett förmedlingsvärde av drygt 45 miljarder kronor. Läs mer på www.svenskfast.se.