Pressmeddelande -
Bobarometern: Bostadsvisningen ett 26 minuter långt söndagsnöje
Svenskar går helst av allt på bostadsvisning på söndagar, och i snitt spanar spekulanterna in bostaden i 26 minuter. Var femte har gått på visning i annat syfte än att köpa bostaden, i Stockholm är andelen den dubbla. Var femte skulle även vilja att säljaren var med på visningen. Det visar Svensk Fastighetsförmedlings Bobarometer.
Att gå på bostadsvisning har mer eller mindre blivit en folkfest i stora delar av landet där tusentals personer vallfärdar på jakt efter ett nytt hem. Svensk Fastighetsförmedlings senaste Bobarometer där
2 163 personer har deltagit har kartlagt hur länge, varför och på vilket sätt vi helst går på visning. I snitt stannar spekulanterna i 26 minuter på en bostadsvisning, siffran för en villa är 31 minuter och för en bostadsrätt 21 minuter.
Bobarometern visar även att bostadsvisningen inte bara handlar om att faktiskt köpa en bostad. Var femte har gått på visning hos en granne utan syftet att köpa bostaden. De gör det för att få en uppfattning om prisläget (52 %) och inspiration till den egna bostaden (24 %). Två procent svarar att man vill hjälpa grannen att öka intresset för bostaden. I Stockholm är det fenomenet tydligast, där 39 procent uppgett att de gått på visning utan syfte att köpa bostaden. I Norrland är andelen bara nio procent. I Västra Götaland är motsvarande andel 13 procent och i Skåne 17 procent.
Helgvisningar är främst ett storstadsfenomen, medan det i övriga delar av landet är vanligast med visningar på vardagar. Men Bobarometern visar att svenskarna helst går på visningar på söndagar (51 %), följt av lördagar (25 %), måndagar (7 %) och onsdagar (6 %). Fredagar är den sämsta dagen för visningar, endast tre procent vill gå då. Svaren skiljer sig dock åt över landet, i Norrland föredrar 62 procent helgvisningar, motsvarande siffra i Stockholm är 86 procent, Västra Götaland 71 procent och i Skåne är det 80 procent.
Säljaren ska inte vara med på visningen
Var femte, 21 procent, vill att säljaren av bostaden är med på visningen. Anledningarna är främst för att man vill få information om mindre fel och brister (32 %) och att få råd och tips om bostaden ( 29 %). 46 procent säger dock att man inte vill att säljaren är med på visningen. De tycker att det är stressande och obekvämt (43 %) och man litar inte på att säljaren är objektiv (28 %).
– På samma sätt som vi gärna tittar bostäder på nätet så har bostadsvisningen blivit ett rent nöje för många. Jag tror att trenden med bostadsvisningar på helgen kommer att bli allt vanligare i hela landet. Bostadsvisningen är på väg att bli det nya söndagsnöjet, säger Bessie Wedholm, presschef för Svensk Fastighetsförmedling.
För mer resultat ur Bobarometern Bostadsvisning se bif dokument.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Bessie Wedholm, presschef Svensk Fastighetsförmedling, tel. 08-505 358 28, bessie.wedholm@svenskfast.se.
Om Bobarometern ”Bostadsvisning”
Bobarometern är en undersökning från Svensk Fastighetsförmedling som regelbundet mäter svenskarnas attityder i olika boendefrågor. I denna undersökning medverkade 2 163 personer från hela Sverige. Fältperioden var den 10 – 24 mars 2011.
Svensk Fastighetsförmedling är en av de ledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och ingår i bank- och finanskoncernen DnB NOR. Kedjan har idag över 1 100 medarbetare fördelade på cirka 230 bobutiker runt om i Sverige. Bobutikerna drivs av våra 160 franchisetagare. Under 2010 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling drygt 30 000 villor, fritidshus och bostadsrätter samt kommersiella fastigheter, rörelser och lantbruk till ett förmedlingsvärde av drygt 45 miljarder kronor. Läs mer på www.svenskfast.se.