Pressmeddelande -
Bobarometern: Mobiltäckning ett krav i fritidshuset
Fritidshuset ska inte vara en fredad zon från omvärlden. Majoriteten av svenskarna skulle inte köpa ett fritidshus utan mobiltäckning. Störst är kravet från de äldre. Minst mobiltokiga är norrlänningarna. Det visar Svensk Fastighetsförmedlings Bobarometer.
Fågelkvitter och lata dagar i solen är en dröm för många när de lämnar vardagen för att ladda batterierna i fritidshuset. Men den idylliska drömmen har fått konkurrens av vårt eget växande behov och kravet från vår omgivning på att hålla oss uppdaterade med omvärlden. 2 163 personer har deltagit i Svensk Fastighetsförmedlings senaste Bobarometer som kartlagt hur viktigt det är för svenskarna att vara tillgängliga i fritidshuset
52 procent av svenskarna skulle inte köpa fritidshus utan mobiltäckning. Endast 22 procent kan tänka sig att köpa fritidshus i radioskugga. Bland de som redan äger eller har tillgång till ett fritidshus svarar hela nio av tio att det är viktigt eller mycket viktigt med mobiltäckning i fritidshuset.
Det är främst via telefonen som vi håller oss à jour med vad som händer på hemmaplan när vi själva är i fritidshuset. 61 procent håller kontakt med omvärlden via telefonen medan sex procent föredrar Facebook. Andelen som inte vill ha någon som helst kontakt med vardagen under vistelsen i fritidshuset är 14 procent. De som har störst behov av att vara ifred på landet är männen, 18 procent av dem uppger att de inte håller kontakt med livet där hemma under vistelsen i fritidshuset. Bland kvinnorna är motsvarande siffra 13 procent.
Fritidshusägarna är gärna sociala under vistelsen på landet. 79 procent tycker att släkt och vänner är hjärtligt välkomna att hälsa på i fritidshuset, medan endast fyra procent vill vara ifred och väljer bort besök i fritidshuset. Däremot slipper vi gärna undan grannarna. Endast en procent vill ha grannarna på besök.
Bobarometern visar även att fritidshusägarna gärna läser tidningen på landet medan räkningar och annan post lämnas hemma. 15 procent adressändrar posten till fritidshuset medan mer än dubbelt så många, 33 procent, adressändrar tidningen.
– Lugn och ro på landet behöver inte betyda att vi vill sitta ensamma. Vi är väldigt sociala i våra fritidshus och vill ha kontakt med livet där hemma, inte bara genom mobiltelefonen utan genom att läsa tidningen och ta emot besök i stugan. Även jobbet kan vara en anledning till varför så många vill ha mobiltäckning i sommarstugan. Dagens teknik har gjort att gränsen mellan jobb och fritid har suddats ut. Många kan helt enkelt inte vara otillgängliga under semestern och tar med sig jobbet till landet, säger Bessie Wedholm, presschef Svensk Fastighetsförmedlingen.
Övriga siffror ur undersökningen:
- 29 procent av norrlänningarna kan tänka sig ett fritidshus utan mobiltäckning, den siffran är högst i landet. Motsvarande siffra i Stockholm, Västra Götaland och Skåne är 20 procent.
- Bland 61-70 åringarna är kravet på mobiltäckning i fritidshuset högst. 71 procent av dem tycker att det är mycket viktigt med mobiltäckning i fritidshuset. Motsvarande siffra bland 36-60 åringarna är 60 procent och bland 25-35 åringarna 53 procent.
För mer resultat ur undersökningen se bifogat pressmeddelande.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Bessie Wedholm, presschef Svensk Fastighetsförmedling, tel. 08-505 358 28, bessie.wedholm@svenskfast.se.
Om Bobarometern ”Fritidshus och tillgänglighet”
Bobarometern är en undersökning från Svensk Fastighetsförmedling som regelbundet mäter svenskarnas attityder i olika boendefrågor. I denna undersökning medverkade 2 163 personer från hela Sverige. Fältperioden var den 10 – 24 mars 2011. 920 av de svarande äger eller har tillgång till ett fritidshus.
Svensk Fastighetsförmedling är en av de ledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och ingår i bank- och finanskoncernen DnB NOR. Kedjan har idag över 1 100 medarbetare fördelade på cirka 230 bobutiker runt om i Sverige. Bobutikerna drivs av våra 160 franchisetagare. Under 2010 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling drygt 30 000 villor, fritidshus och bostadsrätter samt kommersiella fastigheter, rörelser och lantbruk till ett förmedlingsvärde av drygt 45 miljarder kronor. Läs mer på www.svenskfast.se.