Pressmeddelande -
Trendrapporten 2018–2019 visar: Varannan svensk vill ha ett teknikfritt rum i hemmet
Teknikens frammarsch har gjort att en allt större del av vår vardag kantas av digitala prylar. Svensk Fastighetsförmedlings senaste trendrapport visar dock att en klar majoritet av svenskarna kan tänka sig ett rum i bostaden som är helt fritt från teknik. Det uppger så många som 57 procent. De flesta svenskar föredrar också fysiska bostadsvisningar framför exempelvis VR-visningar.
Svensk Fastighetsförmedlings sjätte upplaga av Trendrapporten är baserad på en riksrepresentativ undersökning från Kantar Sifo där fler än 2 500 svenskar gett sin syn på digitalisering inom bostadsbranschen. Årets rapport visar att det finns blandade känslor till vår teknikpräglade vardag. Mer än hälften av svenskarna kan tänka sig att ha ett teknikfritt icke digitalt rum i bostaden. Mest positiva till ett rum utan teknik är kvinnor, 62 procent av dem kan nämligen tänka sig det. Motsvarande siffra för män är 53 procent.
Något förvånande är att de i åldersgruppen 66–79 är de som är mest negativa till ett teknikfritt rum, 46 procent uppger detta. De som är mest benägna till att isolera sig från tekniken är unga i åldrarna 16–29 år, där två av tre kan tänka sig ett rum fritt från teknik.
– Tekniken har förflyttats från datorer till våra kroppar i form av wearables (teknik inbyggd i tex kläder och accessoarer vilka bärs på kroppen) men även till inredningen och delar av huset i form av exempelvis uppkopplade vitvaror och smart belysning. Den snabba utvecklingen och vår ständiga närvaro i sociala medier är något som kan bidra till att så många svenskar är positiva till ett teknikfritt rum, säger Petra Wester, tf vd på Svensk Fastighetsförmedling.
Trots den digitala strukturomvandling som pågår just nu tycks svenskarna ännu inte vara mogna för digitala visningar, exempelvis i VR. Knappt var femte svensk kan tänka sig att köpa ett hem som de bara sett digitalt.
– Även om visningar i VR inte blir köpgrundade kan det möjliggöra för konsumenter gå på betydligt fler visningar än tidigare. På så sätt kan de skapa sig en uppfattning om bostaden utan att behöva stressa runt på ett tiotal fysiska visningar på olika adresser, säger Petra Wester, tf vd på Svensk Fastighetsförmedling.
Tid är något de flesta säkerligen vill ha mer utav och svenskarna är rörande överens om vilken sorts börda i hemmet man skulle lämna till en robot om en sådan ingick i hemmet. Tre av fyra svarar att den i första hand skulle få hjälpa till med städning. Därefter är det matlagning och tvättande som överlämnas till den digitala hjälpredan.
Här kan du läsa rapporten i sin helhet: https://www.svenskfast.se/om-oss/trendrapporten/
För ytterligare information, kontakta:
Kicki Erkers, presskontakt
Mail: kicki.erkers@svenskfast.se
Mobil: 072-570 56 18
Om Trendrapporten 2018
Trendrapporten 2018–2019 är genomförd under maj och juni 2018 i form av en webbenkät via Kantar Sifo. 2 548 personer mellan 16 till 79 år deltog i undersökningen som är statistiskt säkerställd och riksrepresentativ. För att säkerställa att undersökningen även är statistiskt säkerställd på länsnivå har antalet intervjuer utökats.
Följ oss gärna på:
www.svenskfast.se
www.mynewsdesk.com
facebook.com/svenskfast
twitter.com/#svenskfast
instagram@svenskfast
Bilaga.
Kan du tänka dig att ha ett teknikfritt, icke-digitalt rum i ditt hem?
Totalt | Män | Kvinnor | 16-29 | 30-39 | 40-49 | 50-65 | 66-79 | |
Ja | 57 % | 53 % | 62 % | 66 % | 63 % | 53 % | 57 % | 46 % |
Nej | 35 % | 41 % | 29 % | 23 % | 32 % | 40 % | 35 % | 46 % |
Vet ej | 8 % | 6 % | 9 % | 10 % | 5 % | 7 % | 8 % | 8 % |
Skulle du kunna tänka dig att köpa ett hem som du bara sett digitalt, till exempel i VR-visning?
Totalt | Män | Kvinnor | 16-29 | 30-39 | 40-49 | 50-65 | 66-79 | |
Ja | 18 % | 19 % | 16 % | 25 % | 26 % | 18 % | 12 % | 9 % |
Nej | 74 % | 72 % | 76 % | 67 % | 60 % | 71 % | 82 % | 87 % |
Vet ej | 8 % | 9 % | 8 % | 8 % | 14 % | 11 % | 6 % | 5 % |
Om en robot ingick i din bostad, vad skulle du vilja att den i första hand hjälpte dig med?
Totalt | Män | Kvinnor | 16-29 | 30-39 | 40-49 | 50-65 | 66-79 | |
Städning | 73 % | 73 % | 73 % | 58 % | 70 % | 77 % | 80 % | 81 % |
Disk | 5 % | 5 % | 6 % | 13 % | 7 % | 4 % | 1 % | 0 % |
Barnpassning | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % | 1 % | 0 % | 0 % |
Matlagning | 9 % | 8 % | 11 % | 15 % | 12 % | 7 % | 7 % | 5 % |
Tvätta och vika tvätt | 7 % | 8 % | 6 % | 9 % | 8 % | 10 % | 4 % | 5 % |
Vet ej | 5 % | 6 % | 4 % | 4 % | 3 % | 1 % | 8 % | 8 % |
Ämnen
Kategorier
Svensk Fastighetsförmedling är Sveriges största rikstäckande och oberoende mäklarkedja. Det innebär att vi kan ta tillvara på våra kunders intressen helt utan påverkan från banker eller försäkringsbolag. Vi är experter på den lokala bostadsmarknaden med 230 bobutiker och 1 200 medarbetare runtom i hela landet. Bobutikerna drivs av kedjans 200 delägare och flera år i rad har företaget utsetts till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Under 2017 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling cirka 31 000 bostäder till ett värde av 67.6 miljarder kronor. I över 80 år har vi fått folk att känna sig hemma, vilket faktiskt gör oss till landets äldsta mäklarkedja. Det hade vi inte varit utan nöjda kunder. 2018 prisades vi för Bäst på Service i ServiceScore. Svensk Fastighetsförmedling – mäklaren med koll på läget sedan 1937.