Pressmeddelande -
Åtta av tio håller koll på sociala medier i fritidshuset
– majoriteten loggar in på Instagram och Facebook flera gånger om dagen
Att ständigt vara närvarande i sociala medier har blivit något av ett normaltillstånd för svenska folket. Nu visar Svensk Fastighetsförmedlings senaste Bobarometer att svenskarna inte ens loggar ut från exempelvis Facebook, Twitter och Instagram när de är i fritidshuset. Åtta av tio kollar sociala medier när de är i fritidshuset och de flesta gör det flera gånger om dagen. Dessutom svarar mer än hälften att de lägger upp bilder när de är på landet.
Minst en gång om dagen – så ofta kollar majoriteten av svenskarna, 52 procent, sociala medier när de är på landet. Närmare var sjätte, 15 procent, uppdaterar sig om vad som händer i de sociala kanalerna några gånger i veckan, och 13 procent uppdaterar sig mer sporadiskt. Det visar Svensk Fastighetsförmedlings senaste Bobarometer, där 1 271 svenskar har svarat på frågor om sociala medier i fritidshuset. Mest beroende av att hålla koll på omvärlden är personer i åldern 31-40 år, bland dem svarar 84 procent att de håller koll på sociala medier i fritidshuset. Motsvarande siffra för alla åldersgrupper är 80 procent.
Att dela sina privata bilder på exempelvis Instagram eller Pinterest är ett allt vanligare fenomen som även följer med till sommarstugan. Mer än hälften, 52 procent, lägger upp bilder när de är i fritidshuset. Vad man delar med sig av? Främst är det vackra landskapsbilder och foton från grillningen. Det svarar 36 respektive 20 procent. Även trädgården och kubbspelet är populära motiv när svenskarna visar omvärlden vad de gör i fritidshuset, 19 procent vardera. Få vill däremot störa morgonstunden genom att lägga upp en bild på frukosten. Endast nio procent lägger upp bilder på filtallriken eller frukostmackan.
Sett till skillnader mellan könen är det främst kvinnor som delar med sig av bildbevis från semestern. 55 procent bland kvinnorna och 47 procent bland männen.
– Många visar upp stora delar av sitt liv i sociala medier, ett fenomen som även följer med till sommarstugan. Under semestern skingras vår vanliga umgängeskrets och då använder vi sociala medier för att ändå hålla varandra uppdaterade på vad som händer. Vistelsen i fritidshuset innebär ofta mycket glädje, annorlunda aktiviteter och nya upplevelser som vi vill berätta om och vi vill göra det direkt, säger Dan Sjöholm, på Svensk Fastighetsförmedling.
Internet – inget måste i fritidshuset
Även om svenskarna gärna är sociala med omvärlden när de tillbringar tid i sina fritidshus menar 61 procent att de skulle kunna klara sig utan internet när de är på landet. Tre av tio, 30 procent, ser dock nätet som ett måste. Behovet av internet är större bland männen än bland kvinnorna, detta trots att männen inte delar med sig av personliga bilder i sociala medier. Var tredje man, 34 procent, klarar sig inte utan internet i fritidshuset, medan motsvarande andel bland kvinnorna är andel 27 procent.
Topplista – så ofta kollar svenskarna sociala medier i fritidshuset
Några gånger om dagen: 29 procent
En gång om dagen: 20 procent
Aldrig: 16 procent
Topplista – dessa motiv delar svenskarna i sociala medier
Bild på landskapet/omgivningen: 36 procent
Bild från grillningen: 20 procent
Bild på trädgården: 19 procent
Bild på aktiviteter (kubbspel, krocket, etc.): 19 procent
Om Bobarometern
Bobarometern är genomförd under maj och juni 2014 i form av en webbenkät via undersökningsföretaget NORM. 1 271 personer deltog i undersökningen som är statistiskt säkerställd och riksrepresentativ, enligt undersökningsföretaget NORM Research & Consulting AB.
För ytterligare information, kontakta:
Dan Sjöholm, Svensk Fastighetsförmedling
Mail: dan.sjoholm@svenskfast.se
Mobil: 0708-275 220
Följ oss gärna på:
www.svenskfast.se
www.mynewsdesk.com
facebook.com/svenskfast
twitter.com/#svenskfast
instagram@svenskfast
Ämnen
Kategorier
Svensk Fastighetsförmedling är en av de ledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och ingår i Swedbank Franchise. Kedjan har idag 1 200 medarbetare fördelade på cirka 230 bobutiker runt om i Sverige. Bobutikerna drivs av kedjans 160 franchisetagare. Under 2013 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling 29 500 villor, fritidshus och bostadsrätter samt kommersiella fastigheter, rörelser och lantbruk till ett förmedlingsvärde av 50 miljarder kronor.
2013 placerar sig åter igen Svensk Fastighetsförmedling i toppskiktet med en tredje plats i employer branding-företaget Universums årliga undersökning ”Sveriges bästa arbetsgivare”. I Sveriges bästa arbetsgivare är det företagets egna medarbetare som betygsätter sin arbetsgivare.
Läs mer på svenskfast.se.