Gå direkt till innehåll
En bostadsannons från tidigt 40-tal
En bostadsannons från tidigt 40-tal

Pressmeddelande -

Bostadsannonsen då och nu – från tidningsnotis till Hemnetnovell

Svensk Fastighetsförmedling fyller 85 år på fredagen den 20:e maj och har grävt i arkiven efter bostadsannonser från förr och skillnaderna jämfört med idag är stora. Idag är styling, bilder och utförliga texter om varje rum och närområdet ett måste för nästan alla bostadsannonser. För 85 år sedan var det istället fråga om en kort notis i tidningen där beskrivningarna oftast bara rymde det absolut nödvändigaste. Även bostadsköpare använde sig av tidningen som kanal med så enkla budskap som ”Jag är kontantköpare”.

Bild 1 – bostadsannonser från 40-talet (Centrum för Näringslivshistoria arkiv)

Svensk Fastighetsförmedling fyller i maj 85 år och har i anslutning till det tittat bakåt i historien för att se hur branschen och bostadsaffären såg ut från start. En del i denna tillbakablick är just bostadsannonsen som är ett slående exempel på hur mäklaryrket har förändrats. Idag står inspiration, styling, proffsbilder och utförliga beskrivningar i centrum. Förr fanns det bara plats för det allra nödvändigaste.

– Bostadsannonser var mer rakt på sak förr i tiden. Säljare var fåordiga och skrev endast det som kändes absolut nödvändigt. Resan från det till där vi är idag med styling, bilder och utförliga beskrivningar är nästan svår att in. Det har varit en otrolig utveckling från radannonser i tidning till dagens inspirerande Hemnetnoveller, säger Erik Wikander, vice-vd på Svensk Fastighetsförmedling.

– Även om bostadsannonsen har förändrats så är mäklaryrket på många sätt detsamma i grunden. Det handlar om att sätta människan i centrum och sammanfoga drömmarna och förhoppningarna som de vi möter har, säger Erik Wikander, vice-vd på Svensk Fastighetsförmedling.

– Man kan nog inte säga att det var bättre förr, men det var definitivt lättare för säljarna. Man tog kontakt med oss, vi skrev en kort tidningsannons och om folk var intresserade ringde eller hälsade de på vårt kontor och sen vara saken klar, säger Erik Wikander, vice-vd på Svensk Fastighetsförmedling.

  • Idag är fastighetsmäklaryrket en flerårig universitetsutbildning, då kunde vem som helst vara mäklare. Vår grundare Eric H Lundgren skapade redan på slutet av 30 talet den första manualen för hur en mäklare inom SF ska jobba och utifrån vilka värderingar, innan dess gjorde man lite som man ville.


Bild 2 – bostadssökarannonser från 40-talet (Centrum för Näringslivshistoria arkiv)

För köpare av bostäder såg också läget annorlunda ut. Letade man efter en bostad var en vanlig lösning att lägga ut en annons i tidningen där man kort förklarade vad man ville ha.

– Idag är det många som nästan gör bostadssökande till ett deltidsjobb. Man scrollar frenetiskt genom både Hemnet, sociala medier samt mäklarkontorens egna sidor och kanske går på en massa visningar innan man träffar rätt. Att i stället lägga ut en enkel annons i sin lokaltidning där man förklarar vad man vill ha hade nog varit som en dröm för många av dagens köpare, säger Erik Wikander, vice-vd på Svensk Fastighetsförmedling.

Även reklamen har förändrats med tiden, men på 60-talet hade det personliga anslaget som vi känner igen från idag kommit på plats. Här är meddelandet riktat direkt till köparen eller säljaren och mäklarna förekommer med både bild och namn. Jämfört med dagens mer seriösa profilbilder är kanske det skojfriska anslaget med karikatyrer det enda som står ut i det här exemplet.

Bild 3 – En reklamannons från 60-talet

Samtliga bilder kan laddas ner här: länk

Ämnen

Kategorier


Svensk Fastighetsförmedling är Sveriges största rikstäckande och oberoende mäklarkedja. Vi är experter på den lokala bostadsmarknaden med 230 butiker och 1 250 medarbetare runtom i hela landet och i Spanien. Våra lokala butiker drivs av engagerade franchisetagare och koncernen ägs av över 700 medarbetare. Svensk Fastighetsförmedling har under flera år utsetts till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Vårt fokus är att vara ledande idag och i framtiden. Under 85 år har vi skapat nya erbjudanden och utvecklat mäklarbranschen. 2021 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling nästan 32 000 bostäder till ett värde av cirka 87 miljarder kronor. Koncernen består idag av Svensk Fastighetsförmedling och Ordna Bolån.

Presskontakt

Henrik Freudenthal

Henrik Freudenthal

Presskontakt Kommunikationschef 070 225 98 22
Erik Wikander

Erik Wikander

Presskontakt Vice VD 073-059 33 01

Om Svensk Fastighetsförmedling

Svensk Fastighetsförmedling är Sveriges största rikstäckande och oberoende mäklarkedja. Vi är experter på den lokala bostadsmarknaden med 230 butiker och 1 250 medarbetare runtom i hela landet och i Spanien. Våra lokala butiker drivs av engagerade franchisetagare och koncernen ägs av över 700 medarbetare. Svensk Fastighetsförmedling har under flera år utsetts till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Vårt fokus är att vara ledande idag och i framtiden. Under 85 år har vi skapat nya erbjudanden och utvecklat mäklarbranschen. 2021 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling nästan 32 000 bostäder till ett värde av cirka 87 miljarder kronor. Koncernen består idag av Svensk Fastighetsförmedling och Ordna Bolån.

Svensk Fastighetsförmedling
Vasagatan 28
11120 Stockholm
Sverige