Pressmeddelande -
Fritidshuset viktigare än någonsin för svenskarna - enligt Svensk Fastighetsförmedlings nya trendrapport
Svensk Fastighetsförmedlings rapport Hemmets nya betydelse visar att svenskarnas kärlek till fritidshuset ökat markant under året. Köpsuget har har gått från stort till historiskt, och 4 av 10 fritidshusägare säger att de har värdesatt stugan mer än vanligt. Undersökningen till grund för rapporten* visar att fler än hälften (54%) planerar att tillbringa semestern i sitt fritidsboende i högre utsträckning än tidigare de kommande 3-5 åren.
Fritidshuset har fått en renässans under pandemin. Intresse för att köpa stuga har ökat succesivt de senaste 10 åren, till att fullkomligt explodera i fjol. Något som lett till att efterfrågan ökat året runt och att fler varit intresserade av att köpa en tomt.
Vill vara i stugan så ofta vi kan
3 av 10 fritidshusägare har tillbringat mer tid i stugan än vanligt det senaste året, och 30% av männen (17% kvinnor) funderar på att omvandla fritidshuset till permanentboende. En annan trend är att många flyttar sitt permanentboende närmare fritidshuset rent geografiskt.
- Inte minst kunder i 55-65 årsåldern med utflugna barn tenderar att köpa en permanent bostad närmare fritidshuset för att kunna ta sig dit på ett enklare sätt och vara där så mycket som möjligt, säger Liza Nyberg, vd Svensk Fastighetsförmedling.
Vi stannar i vårt fritidshus de kommande åren
En annan faktor som visar på fritidshusets uppsving är att 54 procent tror att de kommer att semestra i sitt fritidsboende i större utsträckning än tidigare under de kommande 3-5 åren. Detta gäller framför allt de som bor i storstad (60%) och de som bor i lägenhet (60%).
Havet och Skåne lockar
När svenskarna får drömma fritt om i vilken miljö de vill ha sitt fritidshus är det havet som lockar. Hela 42 procent önskar sig närhet till havet, följt av närhet till sjö (26%) och skog (8%). Noll procent ser stugbyar, camping och stadspulsmiljöer som drömmiljö för fritidsboende.
4 av 10 drömmer om ett skärgårdshus och 21 procent vill ha en röd stuga med vita knutar. Landskap som vi helst bor i på fritiden är Skåne (13%) Bohuslän (11%) och Gotland (8%).
* Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Svensk Fastighetsförmedling under maj 2021. Kantar Sifo har ställt frågor via sin webbpanel till 2 419 svarande personer mellan 18 och 74 år. Undersökningen är statistiskt säkerställd och riksrepresentativ.
Ämnen
Kategorier
Svensk Fastighetsförmedling är Sveriges största rikstäckande och oberoende mäklarkedja. Det innebär att vi kanta tillvara på våra kunders intressen helt utan påverkan från banker eller försäkringsbolag. Vi är experter på den lokala bostadsmarknaden med 230 bobutiker och 1 200 medarbetare runtom i hela landet och i Spanien. Bobutikerna drivs av kedjans 200 delägare och flera år i rad har företaget utsetts till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Under 2019 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling cirka 28 500 bostäder till ett värde av 63,4 miljarder kronor. I över 80 år har vi fått folk att känna sig hemma, vilket faktiskt gör oss till landets äldsta mäklarkedja. Det hade vi inte varit utan nöjda kunder. 2019 prisades vi för Bäst på Service i ServiceScore. Svensk Fastighetsförmedling – mäklaren med koll på läget sedan 1937.