Pressmeddelande -
Ny kartläggning: Så mycket påverkar homestyling slutpriset vid försäljning
Att planera hur man vill att det ska se ut hemma är ett stort intresse för många svenskar och att inredningstrenderna varierar vet alla. Men vad är egentligen det hetaste just nu? Svensk Fastighetsförmedlings nya Trendrapport visar att minimalism och industriell inredning är de främsta inredningstrenderna som svenskarna vill anamma. I undersökningen framkommer också att närmare en av tre svenskar tror att homestyling påverkar slutpriset vid försäljning med hela sex till tio procent. Inspiration till inredningen kommer från grannar, restauranger och barer.
Intresset för inredning syns tydligt i mäklarannonser och allt fler väljer att ta hjälp av inredningsstylister inför en kommande försäljning. En anledning till detta kan vara att hela 27 procent tror att homestyling höjer slutpriset med sex till tio procent. Det visar Svensk Fastighetsförmedling årliga rapport Trendrapporten, en riksrepresentativ undersökning genomförd av Kantar Sifo där svenskarna gett sin syn på framtidens boende. Årets rapport visar också att allt fler hittar inspiration till sin inredning på sociala medier. Andra stora inspirationskällor är grannar, inredningsbutiker samt restauranger och barer.
Var femte svensk uppger att de spenderar i snitt mellan 1000 och 3000 kronor på inredning per år. Merparten av pengarna uppger många att de vill investera i sina vardagsrum. Vardagsrummet toppar nämligen listan över var de flesta uppger att de kommer lägga mest pengar när det kommer till inredning och renovering i hemmet. Därefter följer köket och sovrummet.
– Det är kul att svenskarna är så intresserade av inredning. Allt fler väljer att använda sig av en inredningsstylist inför bostadsförsäljningen vilket hjälper köparen att visualisera hur det kan se ut när de själva flyttar in. Detta leder ofta i sin tur till ett högre försäljningspris och blir där med en god investering. Rådgör med din mäklare vad som är bäst för din bostad när det är dags att sälja, säger Tanja Ilic, vd på Svensk Fastighetsförmedling.
Minimalistisk stil och industriell inredning
Vitt och stilrent är för många synonymt med skandinavisk design och Trendrapporten 2017 visar att det är fortsatt uppskattat av många svenskar. Minimalistisk inredning med grafiska linjer och mönster samt industriell inredning med vitt kakel, marmor och mässing är de inredningstrender som flest svenskar önskar ta efter. Kitschig inredning med stora, färgglada mönster och mycket prylar vill bara fyra procent ha som stil i sina hem.
Här kan du läsa rapporten i sin helhet:
https://www.svenskfast.se/globalassets/pdf/trendrapporten-2017.pdf
Om Trendrapporten 2017
Trendrapporten 2017 är genomförd under maj 2017 i form av en webbenkät via undersökningsföretaget Kantar Sifo. 2 332 personer mellan 18 till 65 år deltog i undersökningen som är statistiskt säkerställd och riksrepresentativ. För att säkerställa att basen av respondenter även är representativ nedbrutet per län har vi valt att utöka antalet intervjuer.
Följ oss gärna på:
www.svenskfast.se
www.mynewsdesk.com
facebook.com/svenskfast
twitter.com/#svenskfast
instagram@svenskfast
Bilaga*
Hur mycket pengar spenderar du i genomsnitt på inredning per år?
Totalt | Man | Kvinna | |
1-1 000 kronor | 12 % | 12 % | 12 % |
1 001-3 000 kronor | 19 % | 15 % | 23 % |
3 001-5 000 kronor | 14 % | 13 % | 16 % |
5 001-7 000 kronor | 11 % | 10 % | 11 % |
7 001-10 000 kronor | 10 % | 11 % | 9 % |
10 001-15 000 kronor | 6 % | 8 % | 5 % |
15 001-20 000 kronor | 4 % | 4 % | 4 % |
20 001 kronor eller mer | 4 % | 5 % | 3 % |
Inget alls | 3 % | 5 % | 1 % |
Tveksam, vet ej | 16 % | 17 % | 14 % |
Hur mycket tror du att homestyling generellt påverkar slutpriset vid försäljning?
Totalt | Man | Kvinna | |
Jag tror det påverkar slutpriset negativt | 2 % | 2 % | 1 % |
Ökar slutpriset med 1-5 % | 21 % | 25 % | 18 % |
Ökar slutpriset med 6-10 % | 27 % | 27 % | 27 % |
Ökar slutpriset med 11-15 % | 13 % | 13 % | 13 % |
Ökar slutpriset med 16-20 % | 7 % | 5 % | 10 % |
Ökar slutpriset med 21-25 % | 3 % | 2 % | 4 % |
Ökar slutpriset med 26-30 % | 1 % | 0 % | 1 % |
Ökar slutpriset med över 30 % | 1 % | 1 % | 1 % |
Tveksam, vet ej | 25 % | 24 % | 26 % |
Vilka av följande inredningstrender skulle du helst vilja haka på?
Totalt | Man | Kvinna | |
Industriell inredning med vitt kakel, marmor och mässing | 26 % | 24 % | 29 % |
Minimalistisk inredning med grafiska linjer och mönster | 26 % | 28 % | 25 % |
Marin inredning med New England-känsla och närhet till havet | 18 % | 17 % | 18 % |
Rustik inredning med mörka träslag och orientaliska inslag | 16 % | 15 % | 17 % |
Grön inredning med återvunna möbler med ”gör det själv”-känsla | 14 % | 8 % | 20 % |
Bohemisk inredning med virkade filtar och mattor och gröna växter | 14 % | 7 % | 21 % |
Retroinredning med mönstrade textilier, loppisfynd och teak | 14 % | 11 % | 18 % |
Old English med Chesterfield-möbler, mahogny och tapeter | 12 % | 16 % | 9 % |
Art Decoinredning med stuckatur, sammet och dov färgsättning | 12 % | 8 % | 16 % |
Romantisk inredning med spets, guldramar och torkade rosor | 8 % | 2 % | 13 % |
Kitschig inredning med stora, färgglada mönster och mycket prylar | 4 % | 3 % | 5 % |
Tveksam, vet ej | 21 % | 27 % | 15 % |
Var får du din inredningsinspiration ifrån?
Totalt | Man | Kvinna | |
Restauranger/barer | 27 % | 28 % | 27 % |
Grannar | 26 % | 27 % | 25 % |
Inredningsbutiker | 23 % | 16 % | 31 % |
Släkt och vänner | 22 % | 16 % | 29 % |
19 % | 11 % | 26 % | |
Inredningsmagasin | 15 % | 15 % | 15 % |
Inredningsprogram på TV | 11 % | 11 % | 10 % |
Bostadsannonser | 10 % | 5 % | 15 % |
8 % | 7 % | 9 % | |
Bloggar | 7 % | 3 % | 10 % |
Naturen | 6 % | 7 % | 5 % |
Hotell | 5 % | 6 % | 4 % |
Resor | 3 % | 4 % | 2 % |
Annat | 10 % | 9 % | 12 % |
Tveksam, vet ej | 16 % | 22 % | 10 % |
Vilket av följande rum tror du att du kommer spendera mest pengar på det närmsta året när det gäller inredning och renovering?
Totalt | Man | Kvinna | |
Vardagsrummet | 27 % | 26 % | 29 % |
Köket | 14 % | 17 % | 12 % |
Sovrummet | 12 % | 10 % | 14 % |
Uterummet/balkongen | 10 % | 8 % | 12 % |
Badrummet | 8 % | 8 % | 7 % |
Barnens rum | 5 % | 4 % | 6 % |
Hallen | 3 % | 3 % | 2 % |
Tvättstugan | 2 % | 2 % | 1 % |
Källaren | 1 % | 2 % | 1 % |
Garaget | 1 % | 2 % | 0 % |
Arbetsrummet | 1 % | 2 % | 1 % |
Matsalen | 1 % | 1 % | 1 % |
Vinden | 0 % | 0 % | 0 % |
Ämnen
Kategorier
Svensk Fastighetsförmedling är Sveriges största rikstäckande och oberoende mäklarkedja. Det innebär att vi kan ta tillvara på våra kunders intressen helt utan påverkan från banker eller försäkringsbolag. Vi är experter på den lokala bostadsmarknaden med 230 bobutiker och 1 200 medarbetare runtom i hela landet. Bobutikerna drivs av kedjans 200 delägare och flera år i rad har företaget utsetts till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Under 2016 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling cirka 30 000 bostäder till ett värde av 62 miljarder kronor. Sedan 1937 har vi fått folk att känna sig hemma, vilket faktiskt gör oss till landets äldsta mäklarkedja. Det hade vi inte varit utan nöjda kunder. 2016 prisades vi för Bäst på Service i ServiceScore. Svensk Fastighetsförmedling – mäklaren med koll på läget.