Pressmeddelande -
Trendrapporten 2012: Jönköping går ljus framtid till mötes
Fjärrvärme, kakelugn och vita väggar. Det är framtiden för vårt boende. I alla fall när jönköpingsborna själva förutspår utvecklingen. Även digitala dörrlås och centraldammsugare kommer att vara standard i de svenska hemmen i framtiden om vi får tro de boende i Jönköpings län. Detta och mycket mer avslöjas i den helt nya Trendrapporten 2012 från Svensk Fastighetsförmedling.
Svensk Fastighetsförmedling fyller 75 år i april. Därmed finns de historiska kunskaperna om bostadsmarknaden och svenskarnas boende. Men nu kommer svaret på hur boendet ser ut i framtiden. I ”Trendrapporten 2012” presenterar Svensk Fastighetsförmedling svenska folkets egen syn på framtidens boende.
Trendrapporten 2012 är en kartläggning där 4 846 svenskar gett sina egna prognoser kring bostadsmarknaden och sitt framtida boende. Rapporten är indelad i fem teman; boende, ekonomi, inredning, drömläget och teknik. I Trendrapporten har även experter inom varje område analyserat resultatet som är nedbrutet på tio olika län, däribland Jönköping.
I Trendrapporten 2012 avslöjas bland annat att hela 55 procent av jönköpingsborna tror att fjärrvärme är det värmesystem som gäller i framtiden, följt av solceller och bergvärme med 16 respektive 12 procent. Intressant är att yngre jönköpingsbor (15-30 år) är mer positiva till solceller med 23 procent jämfört med de äldre (över 60 år) där bara 11 procent tror på solen som värmekälla.
När jönköpingsborna siar om hur de tror att svenskarna kommer att bo i framtiden så är lägenhet i storstadsregion dominerande med 52 procent av de svarande. Villa i mellanstor stad kommer på andra plats med 39 procent och villa i en mindre stad på tredje plats med 24 procent. Fler män än kvinnor i Jönköpings län tror att det är i storstadsregionerna som svenskarna kommer att bo i, 75 procent av männen väljer det alternativet jämfört med 62 procent bland kvinnorna.
– Det är också väldigt intressant att ”ljust och fräscht”-trenden ser ut att hålla i sig i Jönköping även i framtiden. Trendrapporten 2012 visar nämligen att tre av fyra jönköpingsbor tror att vitt kommer att vara den vanligaste väggfärgen i framtiden, och det är högst i landet, säger Bessie Wedholm, presschef på Svensk Fastighetsförmedling.
Några intressanta punkter från Trendrapporten 2012:
• Jönköpingsbornas drömboende är en villa med sjötomt, vilket 22 procent har svarat. Tvåa kommer ett hus på landet som 20 procent svarade. Trea på listan är lägenhet i innerstadsområde med 16 procent
• Att i framtiden bo i ett hus på landet är mer populärt bland kvinnor i Jönköping än bland män, 22 respektive 18 procent
• Slit och slängmentaliteten är på väg att försvinna, mer än hälften av jönköpingsborna, 53 procent, tycker nämligen att miljömedvetna materialval och långsiktiga möbelval är viktigast för framtiden
• Kvinnor i Jönköpings län är mer miljömedvetna än männen. Hela 62 procent av kvinnorna väljer miljömedvetna materialval jämfört med 45 procent bland männen
• Vitt fortsätter vara den vanligaste väggfärgen även i framtiden tror 77 procent av jönköpingsborna följt av grå (28 procent) och beige (26 procent)
• Kakelugn är favoriten bland lyxiga inredningsdetaljer. Det tycker 28 procent. På andra plats kommer bastu med 24 procent
För ytterligare information och kommentarer, kontakta:
Bessie Wedholm, presschef på Svensk Fastighetsförmedling
Telefon: 0702 98 38 01
E-post: bessie.wedholm@svenskfast.se
Urval från Trendrapporten 2012, se bif pressmeddelande i pdf
För Trendrapporten i sin helhet, se bifogad pdf
Kategorier
Svensk Fastighetsförmedling är en av de ledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och ingår i bank- och finanskoncernen DnB. Kedjan har idag över 1 200 medarbetare fördelade på cirka 230 bobutiker runt om i Sverige. Bobutikerna drivs av våra 160 franchisetagare. Under 2011 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling drygt 30 000 villor, fritidshus och bostadsrätter samt kommersiella fastigheter, rörelser och lantbruk till ett förmedlingsvärde av drygt 45 miljarder kronor. Läs mer på www.svenskfast.se.