Pressmeddelande -
Trendrapporten 2013 visar: Sju av tio i Jönköpings län väljer klimatsmart inredning i framtiden
Ett hem som dammsuger sig självt och ett kylskåp som beställer hem mat när den är slut. Det drömmer de boende i Jönköpings län om att ha i sina framtida hem. Den gamla hederliga TV:n är dock fortfarande älsklingsprylen i hemmet. Dessutom kan 71 procent av länets befolkning tänka sig att investera i miljömedvetna materialval i framtiden. Detta och mycket mer visar Trendrapporten 2013 från Svensk Fastighetsförmedling.
För andra året i rad presenterar Svensk Fastighetsförmedling Trendrapporten, en rapport där svenskarna ger sin syn på framtidens boende. 2 457 personer har svarat på frågor inom fyra teman: boende, inredning, ekonomi och teknik. Resultatet har sedan analyserats av experter inom dessa områden. Undersökningen är nedbrytbar på tio län, däribland Jönköping.
Trendrapporten visar att smart teknik som underlättar hushållsarbetet är något som tilltalar boende i Jönköpings län
- Hela 65 procent skulle vilja ha ett hem som dammsuger sig självt
- 26 procent vill ha ett kylskåp som beställer hem mat när den är slut. Lika många vill ha en garderob som stryker kläderna automatiskt
- Närmare var femte önskar sig ett hem där de kan öppna upp taket och 16 procent drömmer om belysning som ändrar färg och styrka efter deras sinnesstämning
När boende i Jönköpings län får svara på frågan om vilken teknikpryl som de värdesätter allra högst i hemmet svarar hela 79 procent TV:n. Den siffran är den högsta i hela landet. Varken nykomlingen läsplattan eller den traditionella radion är lika populära. 18 respektive 17 procent värdesätter dessa elektronikprylar högst. När det kommer till klimatsmart heminredning uppger sju av tio i länet att de kan tänka sig att investera i miljömedvetna materialval och långsiktiga möbelval i framtiden.
Trendrapporten visar också att mer än var femte boende i Jönköpings län kan tänka sig att bosätta sig på en mindre ort och pendla till arbetet i en större stad för att få mer boende för pengarna. Majoriteten av dem, 64 procent, uppger att de kan tänka sig att pendla upp till fem mil per dag.
– Det är intressant att så många i vårt län kan tänka sig att pendla mellan hemmet och arbetet för att får mer boende för pengarna. Det visar att boende i Jönköpings län är öppna för nya saker. När det däremot kommer till hemelektronik verkar vi vara desto mer traditionella. Att TV:n anses vara hemmets viktigaste teknikpryl tyder onekligen på det, säger Jan Windolf, franchisetagare på Svensk Fastighetsförmedling i Jönköping.
Andra exempel på intressanta fakta i Trendrapporten 2013:
- Fem procent av de boende i Jönköpings län kan tänka sig att betala mer är 10 000 kronor i månaden för sitt boende. I riket är siffran tio procent
- Varannan i länet uppger att den ekonomiska oron inte har påverkat deras boendeekonomi
- Tio procent av de boende i Jönköpings län unnar sig restaurangbesök och nöjen för de pengar som blir över sedan bolåneräntan har sjunkit
- Vardagsrummet är den plats i hemmet där det kommer att göras mest investeringar den närmaste tiden, det uppger 24 procent
- Var fjärde skulle kunna tänka sig att installera solceller på taket för att göra sitt hem mer klimatsmart
För ytterligare information och ett komplett exemplar av Trendrapporten, kontakta:
Bessie Wedholm, presschef på Svensk Fastighetsförmedling
Telefon: 0702 98 38 01
E-post: bessie.wedholm@svenskfast.se
Jan Windolf, franchisetagare på Svensk Fastighetsförmedling i Jönköping
Telefon: 0708 18 86 03
E-post: jan.windolf@svenskfast.se
Klicka här för att läsa mer om Trendrapporten samt ladda ner den i pdf.
Följ oss gärna på:
www.svenskfast.se
www.mynewsdesk.com
facebook.com/svenskfast
twitter.com/#svenskfast
instagram @svenskfast
Om Trendrapporten
Trendrapporten 2013 baseras på resultatet från en statistiskt säkerställd undersökning som har genomförts av undersökningsföretaget NORM (Norm Research & Consulting AB) på uppdrag av Svensk Fastighetsförmedling. Undersökningen genomfördes online, via en så kallad accesspanel, i februari 2013. Urvalsramen för respondenterna är boende i Sverige mellan 18 och 65 år.
I undersökningen efterfrågades bakgrundsvariablerna ålder, kön, län och boendeform. Siffrorna på riksnivå baseras på 1007 intervjuer fördelat över hela Sverige. För att säkerställa att basen av respondenter i de respektive länen är riksrepresentativ har vi valt att öka antalet intervjuer i de län som vi ville lyfta fram lite extra i rapporten. I länen Stockholm, Västra Götaland, Skåne, Östergötland, Västerbotten, Jönköping, Halland, Örebro, Gävle och Dalarna har därför 2457 intervjuer genomförts. Anledningen till att dessa län valts ut beror på att de är Sveriges största län. Undantaget är att Uppsala strukits och ersatts med Västerbotten för att ge en bättre spridning över landet. Undersökningen är riksrepresentativ och representerar ett genomsnitt av befolkningen för de aktuella målgrupperna.
Ämnen
Kategorier
Svensk Fastighetsförmedling är en av de ledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och ingår i bank- och finanskoncernen DNB. Kedjan har idag 1 200 medarbetare fördelade på cirka 230 bobutiker runt om i Sverige. Bobutikerna drivs av kedjans 160 franchisetagare. Under 2012 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling drygt 28 000 villor, fritidshus och bostadsrätter samt kommersiella fastigheter, rörelser och lantbruk till ett förmedlingsvärde av drygt 44 miljarder kronor.
År 2012 mottog Svensk Fastighetsförmedling utmärkelsen Sveriges bästa arbetsgivare i employer branding-företaget Universums årliga undersökning. I Sveriges bästa arbetsgivare är det företagets egna medarbetare som betygsätter sin arbetsgivare. Läs mer på svenskfast.se.