Pressmeddelande -
Trenden har vänt, gapet mellan grannar växer
En ny rapport från Svensk Fastighetsförmedling visar att gapet mellan grannar växer, och att den beteendeförändring kopplat till grannrelationer som både pandemin och kriget i Ukraina skapat nu tycks tvärvända. Samtidigt ser svenskar på grannrelationen som viktig för både trygghet och välmående. Rapporten visar också att digitala grannskap kan vara en nyckel till starkare grannrelationer, och kartlägger vilka egenskaper som svenskar rankar högst hos en granne.
6 av 10 svenskar kommer bara i kontakt med sina grannar när de går om varandra i området eller trappen. Detta är en ökning från föregående år då bara 4 av 10 hade så lite kontakt med sina grannar. Svenskars generella intresse för bättre grannrelationer minskar också. Förra året var 24% ointresserade av bättre relationer, och i år har andelen ökat till 36%. Samtidigt uppger 70% att de ser grannrelationer som en trygghetsfaktor och 57% ser det som ett sätt att minska ensamhet. En positiv utveckling är att andelen som inte alls har kontakt med sina grannar minskat från 15 till 9%.
– Under både pandemin, och början av kriget i Ukraina, växte svenskars intresse och empati för medmänniskor och i förlängningen grannar. Man insåg helt enkelt värdet och vikten av grannrelationer. Nu verkar det som om pendeln svängt och att vi faller tillbaka i gamla mönster, säger Jennie Skogsborn Missuna, CXO på Svensk Fastighetsförmedling.
Förra årets rapport visade att vi helst fikar eller grillar med våra grannar. I år är en ny insikt att digitala grannskap (ex. Facebook-grupper) är populära och en viktig nyckel till bättre grannsämja. En av två är med i ett digitalt grannskap, och lika många menar att det skapar trygghet, en vilja att hjälpa till vid exempelvis städdagar och en vilja att delta i initiativ som förbättrar grannskapet. 47% procent menar också att det digitala både underlättar för att bibehålla relationer och sänker ribban för att etablera nya. Hela 50% uppger också att de skulle kunna tänka sig bli vän med personer från ens digitala grannskap.
– Det är intressant att så många av Sveriges grannskap existerar i det digitala. Vi tror att digitala grannskap är ett effektivt verktyg framåt. Det sänker tröskeln för en första kontakt, och det är oftast den första kontakten som är svårast att ta. Finns ens grannskap inte i det digitala idag är mitt tips att få det på plats, och säkerställa att det är en plats för välvilja och inte klagan, säger Jennie.
Enkätundersökningen som ligger till grund för rapporten slår också fast vilken egenskap svenskar ser som viktigast hos en granne. 34% vill att man är trevlig och bra på småprat. 30% vill att man är lugn och inte gör väsen av sig. 17% vill att man är hjälpsam. 8% vill att man är en social person som man kan umgås med. Bara 2% vill att man är en initiativtagande person vad gäller aktiviteter i området.
– Vad man letar efter i en granne är i första hand inte en ny kompis eller någon som anstränger sig rejält för att få ihop hela grannskapet, utan någon att småprata med. Vad vi vet är att det just är småpratet som är det viktiga. Det leder i förlängningen till antingen grunda eller djupa relationer som skapar en enorm trygghet och tillit, säger Jennie.
Utöver frågan om grannrelationer utreder också trendrapporten bostadsmarknaden i stort, och något som stack ut i årets rapport var att det är allt fler som tycker att bostadsmarknaden har en osund utveckling. Vem som bär ansvaret i frågan har också förskjutits markant där banker i allt högre utsträckning utmålas som den som bär störst ansvar i frågan.
Om rapporten
Rapporten har skrivits i samarbete med Prime & United Minds. En riksrepresentativ undersökning gjordes med 1000 respondenter från den svenska allmänheten under april 2023, av Nepa.
Syftet med rapporten kopplar an till Svensk Fastighetsförmedlings långsiktiga engagemang i frågan om att möjliggöra social gemenskap i Sveriges grannskap. Genom insiktsarbete som detta, och initiativ på både lokal och nationell nivå gentemot det privata, och det offentliga, är målet att öka tryggheten i samhället och minska ensamheten bland befolkningen.
Klicka här för att ladda ner rapporten i sin helhet.
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Svensk Fastighetsförmedling är Sveriges största rikstäckande och oberoende mäklarkedja. Vi är experter på den lokala bostadsmarknaden med 230 butiker och 1 250 medarbetare runtom i hela landet och i Spanien. Våra lokala butiker drivs av engagerade franchisetagare och koncernen ägs av över 700 medarbetare. Svensk Fastighetsförmedling har under flera år utsetts till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Vårt fokus är att vara ledande idag och i framtiden. Under 85 år har vi skapat nya erbjudanden och utvecklat mäklarbranschen. 2021 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling nästan 32 000 bostäder till ett värde av cirka 87 miljarder kronor. Koncernen består idag av Svensk Fastighetsförmedling och Ordna Bolån.