Regioner: Södermanland

Efterlängtad byggstart av havsnära bostäder

Centralt i Tyresö Brevik med utsikt över Kalvfjärden planeras ett nytt kvarter med bostäder. Nära havet med gröna lugna omgivningar. Bostadsrättsföreningen Kalvfjärden blir ett småskaligt kvarter med bostäder i form av tre bostadshus med totalt 14 lägenheter. 2–4 rum och kök med stora balkonger och uteplatser mot Kalvfjärden. På området finns även växthus/orangeri och plats för odling.

Unik kartläggning visar: Här har utbudet på bostadsrätter stigit mest och minst i landet

Bostadsbristen har under de senaste tio åren varit en omdebatterade bostadsfrågorna. Svensk Fastighetsförmedling har kartlagt utbudsutvecklingen på bostadsrätter i landets samtliga kommuner under de föregående tre åren. Kartläggningen visar att det är i Kristinehamn som utbudet stigit mest med hela 117 procent. Utbudet på bostadsrätter har däremot sjunkit mest i Alingsås med minus 61 procent.

Stora prisökningar på fritidshus i Södermanland

Bostadsmarknaden har under de senaste åren varit starkt på frammarsch, men det är inte bara Södermanlands bostadsrätter och villor som stigit i pris utan även fritidshusen. Under den senaste tolvmånadersperioden var prisökningstakten på länets fritidshus hela 15 procent, vilket är den näst högsta ökningen i hela landet. I genomsnitt får man nu betala drygt 1,5 miljoner kronor.

Nyköpingsprofiler i juryn för Bohjälte 2012

I Bohjälte 2012 efterlyser Svensk Fastighetsförmedling Bohjältar på 10 orter i Sverige, däribland Nyköping. Av de bidrag som kommer in ska en jury välja ut fem finalister som har chansen att bli både Nyköpings egen Bohjälte och Svensk Fastighetsförmedlings Bohjälte 2012. I juryn återfinns lokala profiler såsom Magnus Tegerup, sportchef Nyköping Hockey, samt Urban Granström, kommunstyrelsens ordf.

Nyköping: Balkong är mycket värt för bostadsspekulanter i Nyköping

Balkong eller trädgård och ljus inredning med öppen planlösning – så ser nyköpingsbornas drömbostad ut. Det blev resultatet när Svensk Fastighetsförmedling frågade sina mäklare i Nyköping vad deras kunder helst önskar sig när de letar ny bostad.

Flenmäklare tipsar: Här fyndar du strandnära fritidshus i Södermanland

Tänk på att omgivningen är konstant men huset går att fixa. Glöm inte att göra en besiktning av fritidshuset och se efter om stranden i närheten är privat. Det är några av de tips Svensk Fastighetsförmedlings mest erfarna fritidshusmäklare ger när det är dags att köpa fritidshus.

Mäklarstatistik: Bostadspriserna ökar i Södermanlands län

Under mars månad har medelpriset för en bostadsrätt i riket varit oförändrat. Villapriserna i riket har däremot ökat svagt med 1 procent under samma period. I Södermanlands län har bostadsrättspriserna gått upp med 9 procent medan villapriserna har ökat med 1 procent under det senaste kvartalet.

Vi skapar hållbara boendeliv

Svensk Fastighetsförmedling är Sveriges största rikstäckande och oberoende mäklarkedja. Vi är experter på den lokala bostadsmarknaden med 230 butiker och 1 250 medarbetare runtom i hela landet och i Spanien. Våra lokala butiker drivs av engagerade franchisetagare och koncernen ägs av över 700 medarbetare. Svensk Fastighetsförmedling har under flera år utsetts till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Vårt fokus är att vara ledande idag och i framtiden. Under 85 år har vi skapat nya erbjudanden och utvecklat mäklarbranschen. Under 2023 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling cirka 20 000 bostäder till ett värde av 51 miljarder kronor. Koncernen består idag av Svensk Fastighetsförmedling och Ordna Bolån.

Svensk Fastighetsförmedling

Vasagatan 28